VERSLAG: Dauwpop 2024

Festivalinfo was aanwezig op Dauwpop 2024 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 183 foto's.

Bekijk de Dauwpop 2024 foto's

VERSLAG: Sjoert Bakker

Dauwpop 2024

In het mooie oosten, te midden van de bossen, vond Dauwpop 2024 plaats! Het festival, dat al sinds 1995 georganiseerd wordt, staat bekend om zijn diverse line-up en gemoedelijke sfeer. Dit jaar was geen uitzondering met een indrukwekkende reeks artiesten en een opkomst van duizenden muziekliefhebbers naar Hellendoorn.

Douwe Bob op Dauwpop. Zoals we van de begenadigde zanger gewend zijn pakt hij het publiek in met zijn warme stem en authentieke performance. Met een mix van folk, pop en rock op het grootste podium brengt hij zowel zijn grootste hits als nieuw materiaal ten gehore. Nummers zoals "Slow Down" en "Multicoloured Angels" worden enthousiast meegezongen door de menigte. Douwe Bob zijn ontspannen en charismatische uitstraling zorgt voor een intieme sfeer, ondanks de grote festivalsetting.

Vervolgens gooit Donnie het bij een ander podium over een andere boeg. Samen met zijn DJ zorgt hij dat op hoog tempo bekende nummers elkaar opvolgen waaronder natuurlijk "Snelle Planga". Liefhebbers die zonder poespas willen dansen op populaire deuntjes zijn hier aan het goede adres.

Aansluitend volgt het optreden van Kraantje Pappie op het grote podium. "Crane" zet een fikse show neer, bijgestaan door muzikanten en achtergrondzangeressen. Van de eerste rij tot aan achter in het veld wordt gedanst. Mede door een setlist vol publieksfavorieten houdt hij de sfeer vast. Kraantje Pappie heeft veel interactie met het publiek en het lukt hem om zowel nieuwkomers als trouwe fans te entertainen.

Een ontzettend snel rijzende ster staat ook op het programma: zangeres Roxy Dekker. Ze staat in de line-up van de XITE Party Pit. Al een uur voor haar show is het niet meer mogelijk het gebied te betreden vanwege de drukte. Te veel jonge fans willen bij haar optreden zijn. Een groot aantal hebben bordjes meegenomen met teksten als 'Roxy, mag ik met je op de foto?'. In de story van Dauwpop is te zien dat het flink los ging tijdens haar song 'Sugardaddy'.

Ondertussen speelt Froukje op het grote podium en brengt een intiemere sfeer met haar emotionele en poëtische nummers. Haar band is goed in vorm en vullen de zangeres overtuigend aan. Op een kleiner podium in een schuur, The Barn, vormt zich al een menigte voor de show van Dool.

Dool, de band met als boegbeeld Raven van Dorst, start intens en blijft intens. Meeslepende gitaren en strakke drums maken dat de muziek staat als een huis. De praatjes tussendoor van Raven komen droog over, zoals we gewend zijn van de TV-presentator. Toch lukt het om een serieuze noot aan te slaan in de muziek. Een deel van het publiek kent het en kan meezingen. Een groter deel is gekomen om Dool voor het eerste te ervaren. Met overtuiging wordt de schuur platgespeeld.

Bij het hoofdpodium zijn alle glij-panters, dandy boys, moderno, Manons en gekke boys welkom voor het afsluitende optreden van De Jeugd Van Tegenwoordig. Door de jaren heen zijn Willie Wartaal, Faberyayo en Vjeze Fur vaste prik op veel festivals maar desondanks blijft het leuk. Humor, scherpe teksten en de onweerstaanbare beats van Bas Bron zorgen steevast voor een goed feestje. Hits als "Watskeburt?!" en "Sterrenstof" komen voorbij en De Jeugd bewijst opnieuw waarom ze al jarenlang een vaste waarde zijn op menig festival.

Dauwpop 2024 mag de boeken in als een geslaagde editie dankzij een fijn festivalprogramma en goede weersomstandigheden. Ongetwijfeld is er achter de schermen ontzettend hard gewerkt om voor de bezoekers een zorgeloos festival neer te zetten. Tot de volgende keer!

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Noa Oordt

12345678910111213141516
Droom Dit foto Dauwpop 2024 Droom Dit foto Dauwpop 2024 Droom Dit foto Dauwpop 2024 Droom Dit foto Dauwpop 2024 Droom Dit foto Dauwpop 2024 Master Peace foto Dauwpop 2024 Master Peace foto Dauwpop 2024 Master Peace foto Dauwpop 2024 Master Peace foto Dauwpop 2024 Master Peace foto Dauwpop 2024 Son Mieux foto Dauwpop 2024 Son Mieux foto Dauwpop 2024

12345678910111213141516

ROCK AM RING 2024Dit jaar was Festivalinfo aanwezig op Rock Am Ring! We zagen een aantal van...

Pretty Pissed