RECENSIE: Omni - Souvenir

Omni
2024-06-11 Omni is een Amerikaanse new wave band uit Atlanta. De band bestaat momenteel uit Philip Frobos op zang en bas, Frankie Broyles op gitaar en keyboard en Chris Yonker op drums. Omni komt van het Latijnse Omnis wat staat voor alle en ieder. Het geluid van de band doet denken aan Talking Heads in hun beginperiode ten tijde van More Songs About Buildings And Food uit 1978. Maar ook een beetje REM in de beginjaren. Puntige krachtige korte songs met een directe toon en zang.

De Amerikaanse band timmert al sinds 2011 aan de weg en Souvenir is hun vierde worp. Lekker springerige pop en tempowisselingen binnen de songs, lekkere basloopjes en een hoog tempo kenmerken Omni’s recente release. Het is zo een ideaal bandje voor op een festivalweide. De korte snelle nummers zijn bovendien prima mee te zingen. De band stopt zodoende elf nummers in dertig minuten. ‘Plastic Pyramid’ doet denken aan Devo. Het is een lekker catchy nummer met lekkere ondersteunende vocalen van Izzy Glaudini die het nummer net wat extra’s geven, waardoor de sound rijker wordt. “You came in with a kiss” is het thema van ‘Granite Kiss’ bij de start van de B kant van de plaat. “Every day with you is astronomical” laat de band ons weten. Ten opzichte van kant A, biedt Kant B ons meer van hetzelfde. De stijl blijft gelijk, waarbij de dunne scherpe puntige gitaren centraal blijven staan.

Omni is niet voor alle muziekliefhebbers, maar voor iedereen die de new wave tijd uit de jaren zeventig een warm hart toedraagt, is de band met Souvenir uitermate geschikt.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Omni Label:Subpop
Cover BJ Baartmans - Ghostwriter